tag:blogger.com,1999:blog-1804624990106212351.post7854171020977883109..comments2023-11-11T19:35:39.669+02:00Comments on Linguarium: Ας μιλήσουμε για ορθογραφία...Dr Moshehttp://www.blogger.com/profile/03702767707516427063noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-1804624990106212351.post-38844412668371185672006-12-15T22:27:00.000+02:002006-12-15T22:27:00.000+02:00Μα γιατί έδιωξες το αγριογούρουνο;
:-)
Κατ'αρχήν...Μα γιατί έδιωξες το αγριογούρουνο;<br />:-) <br /><br />Κατ'αρχήν, χρησιμοποιώ το ψευδώνυμο <i>Φοινικιστής</i> αστειευόμενος και μόνο. Είδα ότι στην τελευταία συζήτηση στις <i>Ανορθογραφίες</i> κάποιος υπογράφει ως <i>Ινδοευρωπαίος</i> και έτσι μου γεννήθηκε η ιδέα να χρησιμοποιήσω το <i>Φοινικιστής</i>. Δεν ήθελα σε καμιά περίπτωση να «προκαλέσω». Μόνο να αστειευτώ.<br /><br />Από τα παραπάνω συνάγεται ότι γνωρίζω πράγματι γιατί οι εθνικιστές χρησιμοποιούν τον όρο <i>Φοινικιστές</i>.<br /><br />Δυο σχόλια μόνο: <br />> <i>επειδή θεωρούν ότι στο ΕΚΠΑ επικρατεί η άποψη Μπαμπινιώτη όσον αφορά στην καταγωγή του αλφαβήτου.</i> <br /><br />Πρώτον, δεν πρόκειται για άποψη συγκεκριμένου καθηγητή, αλλά για γενικώς αποδεκτή θέση των γλωσσολόγων.<br /><br />Δεύτερον, εφόσον η εν λόγω θέση είναι γενικότερα αποδεκτή, δεν επικρατεί μόνο στο ΕΚΠΑ, αλλά σε όλα τα Πανεπιστήμια. Π.χ. και στο ΑΠΘ.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1804624990106212351.post-25622512766570615752006-12-15T21:34:00.000+02:002006-12-15T21:34:00.000+02:00Έφτιαξα google beta account και έστειλα το αγριογο...Έφτιαξα google beta account και έστειλα το αγριογούρουνο στα βουνά να σπάσει πλάκα με τους κυνηγούς.<br /><br />Προχθές το βράδυ, ήθελα να ήταν κάποιος από εσάς του γλωσσολόγους μαζί μου, είχα μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα συζήτηση με τον Καθ. Χρήστο Ντούμα ο οποίος μου είπε ότι αφ'ότου πήρε σύνταξη ασχολείται με την "αρχαιολογική γλωσσολογία". Μου ανέπτυξε τη θεωρία του ότι όλες οι βασικές λέξεις, που σημαίνουν τη Φύση, προήλθαν από επιφωνήματα. Ας πούμε η λέξη "Άλς". Επίσης μου ανέπτυξε τη θεωρία ότι η λέξη ήλιος προέρχεται κι αυτή από τη θάλασσα. Μου θύμισε τις διαλέξεις του Γεωργίου Δεσποίνη ο οποίος α λα μανιέρ ντε Κόναν Ντόυλ, έκανε ταύτιση αγαλμάτων κι εμείς από κάτω κόβαμε τις φλέβες μας ομαδικώς. :-)<br /><br />Υποψιάζομαι ότι θα διαφωνούσατε με τις απόψεις του αν και έχω την υπόνοια ότι θα αισθανόσασταν υποχρεωμένοι να διαφωνήσετε γιατί η ανάλυση δεν γινόταν με τρόπο γλωσσολογικό αλλά αρχαιολογικό. Ήταν πάντως ποιητικότατη και ομολογώ πως με γοήτευσε. Εξάλλου ο μεγαλύτερος ιστορικός μαγειρικής, ο Andrew Dalby, γλωσσολόγος είναι. Φλυαρώ.<br /><br />Δεδομένου ότι η μελέτη της αρχαιολογίας, της Ιστορίας ( δεν ξέρω για τη Γλωσσολογία, θα μου πείτε εσείς) άρχισαν με την εμφάνιση της ιδέας του εθνικού κράτους, είναι μοιραίο να είναι επιστήμες με έντονο ιδεολογικό φορτίο.<br /><br />Δέχομαι τις επισημάνσεις του Φοινικιστή με την επισήμανση ( χαριτολογώντας) ότι "Φοινικιστές" αποκαλούν οι εθνικιστές, όλους εμάς τους αποφοίτους της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών επειδή θεωρούν ότι στο ΕΚΠΑ επικρατεί η άποψη Μπαμπινιώτη όσον αφορά στην καταγωγή του αλφαβήτου.Αθήναιοςhttps://www.blogger.com/profile/07880697100290796556noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1804624990106212351.post-90441532740517544562006-12-15T09:52:00.000+02:002006-12-15T09:52:00.000+02:00Ευχαριστώ τους αγαπητούς φίλους που διάβασαν και σ...Ευχαριστώ τους αγαπητούς φίλους που διάβασαν και σχολίασαν το άρθρο μου. Μια-δυο περαιτέρω σκέψεις νομίζω ότι ταιριάζουν εδώ:<br /><br />Προς τον αγαπητό φοινικιστή:<br />Σας ευχαριστώ που θίξατε το ζήτημα. Σκοπεύω να αναφερθώ σε αυτό στο δεύτερο μέρος.<br /><br />Στον αγαπητό μου Νίκο Σαραντάκο:<br />Εξυπακούεται ότι θα διαβάσω με προσοχή το κείμενο του κ. Χάρη αύριο και θα το λάβω υπ' όψιν προτού συνεχίσω. Ενημέρωσα, ως είχα χρέος, και τον ίδιο σχετικά με αυτό.<br /><br />Στον αγαπητό μου φίλο Focal (Point): <br />Αγαπητέ, δεν με τρομάζει τόσο η ορθογραφική αβεβαιότητα όσο το ενδεχόμενο να επιτρέπουμε στις απόψεις μας να τροφοδοτούν την αλαζονεία (ανεξαρτήτως κατευθύνσεως). Φαίνεται πως η ορθογραφία, ως εκ της θέσεώς της, αφήνει χώρο για αυτό.<br /><br />Εκτιμώ επίσης τις εύστοχες σκέψεις που εκφράστηκαν σχετικά με το ιδεολογικό υπόβαθρο της συζήτησης. Η γνώμη μου βρίσκεται στον επίλογο του άρθρου μου και εμμένω σε αυτήν.<br /><br />Ευχαριστώ θερμά.Dr Moshehttps://www.blogger.com/profile/03702767707516427063noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1804624990106212351.post-60852475321413944132006-12-13T17:38:00.000+02:002006-12-13T17:38:00.000+02:00Δεν αναρρωτιέμαι αν υπάρχει σωστό ή λάθος απλά, αδ...<i>Δεν αναρρωτιέμαι αν υπάρχει σωστό ή λάθος απλά, αδυνατώ να δεχτώ ότι οποιαδήποτε συζήτηση για την ορθογραφία δεν έχει ιδεολογική χροια. Για μένα η γλώσσα είναι ταυτισμένη με την ιδεολογία και δεν έχω πρόβλημα με αυτό πρόβλημα έχω με όσους δεν του παραδέχονται. :-) </i><br /><br />Kατ'αρχήν θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε αν είναι καλό ή κακό το να έχει ιδεολογική χροιά μια συζήτηση για τη γλώσσα. Γιατί υπάρχει και η άποψη ότι αυτό δεν είναι μεμπτό. Εγώ πιστεύω ότι πράγματι δεν είναι μεμπτό, αρκεί να υπάρχουν όρια. Για παράδειγμα, η ιδεολογία μου δεν θα πρέπει να με κάνει να υποστηρίξω μια ετυμολογία που δεν έχει επιστημονικά ερείσματα. <br /><br />Δεν είναι εύκολο να παραδεχτείς ότι έχεις και ιδεολογικά κίνητρα, γιατί είναι σαν να ομολογείς ότι τα λεγόμενά σου είναι υποκειμενικά. Και ως ένα βαθμό τα λεγόμενα όλων μας είναι υποκειμενικά.<br /><br />Π.χ. εγώ πιστεύω ότι μερικοί αρθρογράφοι αντιμετωπίζουν αρνητικά τη λόγια παράδοση για ιδεολογικούς λόγους, αλλά φυσικά δεν το ομολογούν. Θα μου πει κάποιος «μα και εσύ κάνεις το αντίθετο για ιδεολογικούς επίσης λόγους». Μπορεί.<br /><br />Ένας κυμαινόμενος βαθμός υποκειμενικότητας είναι αναπόφευκτος, τελικά. Αρκεί να μην ωθούμαστε από την ιδεολογία μας στο να υποστηρίζουμε απόψεις που δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα. Όπως π.χ. η άποψη ότι η πολυτυπία στη Νέα Ελληνική αποτελεί ιδεολόγημα! Η πολυτυπία δεν αποτελεί ιδεολγόγημα, αλλά απτή πραγματικότητα. Kαι τώρα δεν μιλάω καθόλου ιδεολογικά.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1804624990106212351.post-64022432165834649342006-12-13T13:37:00.000+02:002006-12-13T13:37:00.000+02:00Δεν αναρρωτιέμαι αν υπάρχει σωστό ή λάθος απλά, αδ...Δεν αναρρωτιέμαι αν υπάρχει σωστό ή λάθος απλά, αδυνατώ να δεχτώ ότι οποιαδήποτε συζήτηση για την ορθογραφία δεν έχει ιδεολογική χροια. Για μένα η γλώσσα είναι ταυτισμένη με την ιδεολογία και δεν έχω πρόβλημα με αυτό πρόβλημα έχω με όσους δεν του παραδέχονται. :-)Αθήναιοςhttps://www.blogger.com/profile/07880697100290796556noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1804624990106212351.post-29768976370882523112006-12-12T22:30:00.000+02:002006-12-12T22:30:00.000+02:00Πράγματι, αγαπητέ φίλε, σε αρκετές περιπτώσεις ανα...Πράγματι, αγαπητέ φίλε, σε αρκετές περιπτώσεις αναρωτιέται κανείς αν υπάρχει σωστό και λάθοςFocal Pointhttps://www.blogger.com/profile/17912484734927945354noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1804624990106212351.post-75146153156122502632006-12-12T19:54:00.000+02:002006-12-12T19:54:00.000+02:00Το πρώτο πιάτο υπόσχεται πολλά και εντυπωσιάζει με...Το πρώτο πιάτο υπόσχεται πολλά και εντυπωσιάζει με το ήθος του. <br /><br />Περισσότερα όμως δεν μπορώ να πω τώρα, επειδή και το πρώτο αυτό σημείωμα είναι απλώς μια εισαγωγή αλλά και η επιφυλλίδα του Γ. Χάρη είναι (αν τη διάβασα καλά) κι αυτή εισαγωγή της οποίας το κυρίως μέρος θα δημοσιευτεί σε επόμενο φύλλο των Νέων.<br /><br />Οπότε... περιμένουμε :-)Νίκος Σαραντάκοςhttps://www.blogger.com/profile/03184327171754044982noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1804624990106212351.post-82472817018650225562006-12-12T19:26:00.000+02:002006-12-12T19:26:00.000+02:00Γράφει ο Γ. Χάρης:
Ο ειδοποιημένος αναγνώστης ήδη...Γράφει ο Γ. Χάρης:<br /><br /><i>Ο ειδοποιημένος αναγνώστης ήδη θα το κατάλαβε: αναφέρομαι στην απόλυτη σύγχυση την οποία δημιούργησε τα τελευταία χρόνια το Λεξικό Μπαμπινιώτη, σύγχυση που με τον καιρό οδηγεί, ανεξέλεγκτα πια, σε κανονική και γενικευμένη ανορθογραφία.</i> <br />http://ta-nea.dolnet.gr/print_article.php?e=A&f=18712&m=P13&aa=1<br /><br />Δύο αντεπιχειρήματα:<br /><br />1. Το Λεξικό Μπαμπινιώτη κανέναν δεν έκανε ή έπεισε να γράφει <i>αγώρι</i>, <i>τσηρώτο</i> κτλ. Δηλ. οι συγκεκριμένες ορθογραφικές επιλογές, οι οποίες ξενίζουν, σε καμιά περίπτωση δεν οδήγησαν σε σύγχυση και μάλιστα απόλυτη.<br /><br />2. Ορθογραφική ασυνέπεια ούτως ή άλλως υπάρχει. Δεν εμφανίστηκε το 1998. Ας δούμε την απόδοση των νεότερων δανείων: όχι μόνο <i>πέναλτι</i>, αλλά και <i>πέναλτυ</i>.<br /><br />Ο Δ. Τομπαΐδης τον Ιανουάριο του 1998 (τρεις μήνες πριν από την πρώτη έκδοση του λεξικού Μπαμπινιώτη)<br />http://tovima.dolnet.gr/print_article.php?e=B&f=12464&m=B07&aa=1<br />κάνει λόγο για «άναρχη γραφή» και «αναρχία στη γραφή».<br /><br />Έχουμε συγκεκριμένα στοιχεία που να τεκμηριώνουν τον παραπάνω ισχυρισμό του Γ. Χάρη;<br /><br />Παρακαλώ, ας μη θεωρηθεί ότι «υποστηρίζω» τον Μπαμπινιώτη, με τον οποίον διαφωνώ σε πολλά. Ένα πράγμα όμως που μας έμαθε -και το θεωρώ σωστό- είναι ότι στα γλωσσικά θέματα δεν υπάρχουν οι «καλοί» και οι «κακοί». Μια τέτοια προσέγγιση σύνθετων και πολύπλευρων θεμάτων, όπως αυτά που συζητούμε, θα ήταν επιπόλαιη.<br /><br />Με εκτίμηση.Anonymousnoreply@blogger.com